Selecteer een pagina

Memo vervolgstappen en participatie woon-zorgvoorziening Jaagweg 15-16

De gemeente heeft besloten dat de locatie Jaagweg 15-16 geschikt is voor een woon-zorgvoorziening voor maximaal 35 personen. Vervolgens is afgesproken dat er bij de uitwerking van dit project sprake moet zijn van een breed participatieproces: met inwoners, ondernemers, zorgaanbieders én de buurt. Ook na realisatie moet er een goede overlegstructuur blijven bestaan.

Sinds het besluit werkt de gemeente aan de voorbereidingen. Die bestaan uit onder­ andere: het maken van stukken voor financiering van het project, het opstellen van een schetsontwerp voor de bouw of inrichting van de locatie, en gesprekken voeren met meerdere zorgpartijen. De bedoeling is om deze voorbereidingen in samenwerking met nabije betrokkenen (inwoners, zorgaanbieders, ondernemers) verder te brengen.

In deze memo wordt de raad geïnformeerd over welke vervolgstappen gepland zijn en hoe het participatieproces eruit gaat zien. Begin december komt de gemeente bij de raad terug met drie onderdelen: een financieel voorstel (hoe het project gefinancierd gaat worden), het ontwerp voor de ruimtelijke inpassing van de locatie (hoe het gebouw en de omgeving eruit gaan zien) en het proces dat gevolgd wordt om te komen tot een veiligheid- en beheersplan (hoe het gebouw en de omgeving veilig en beheersbaar worden ingericht).

Het participatie­proces is opgezet om de vragen en zorgen uit de omgeving serieus te nemen en zoveel mogelijk weg te nemen. Een belangrijk doel is om wederzijds vertrouwen op te bouwen. De gemeente wil ervoor zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is en dat er ook actief geluisterd wordt naar wat de omgeving beweegt. Het participatieproces stopt niet bij de realisatie van het gebouw: ook daarna blijft het contact tussen de omgeving en de zorgaanbieder en de gemeente belangrijk, zodat onduidelijkheden of klachten snel kunnen worden opgepakt.

Het participatie­traject kent drie onderdelen: (1) de ruimtelijke inpassing – hoe de locatie past in de wijk, (2) de omgeving – de relatie met de buurt, en (3) het veiligheid- en beheersplan – hoe het gebouw en de processen veilig en goed worden beheerd. In het kader hiervan zijn verschillende contactmomenten gepland. Voor direct aanwonenden worden 1-op-1 gesprekken georganiseerd. Voor de bredere omgeving komt er een inloopdag. Er komt een klankbordgroep met vertegenwoordigers vanuit de buurt, de gemeente, handhaving en de zorgpartij. Tevens zijn buurtspreekuren gepland waar bewoners hun vragen of zorgen kunnen delen.

Alle afspraken, signalen en input uit de participatie worden vastgelegd in verslagen. Na elke fase volgt een duidelijke terugkoppeling: aan de omgeving, en ook aan de gemeenteraad. Zo is iedereen op de hoogte van de voortgang en van de verwerking van de inbreng van de buurt.

Wat betreft de planning: de eerste helft van 2025 is besteed aan de voorbereiding: de aanvraag van de financiering, selectie van een zorgpartij, het maken van een voorlopig ontwerp voor de locatie, en het opstellen van het participatieplan. In de tweede helft van 2025 staan onder andere op de planning: een inloopdag voor de ruimtelijke inpassing (gepland op 27 september), individuele gesprekken met direct aanwonenden in oktober, afronding van het locatie‐ontwerp in oktober tot december, en opstellen van het veiligheid- en beheersplan in november. Het raadsvoorstel over het ontwerp en de financiën staat voor december gepland. Vanaf het eerste kwartaal van 2026 start de participatie voor het veiligheid- en beheersplan en buurtspreekuren. Daarna volgt in Q1/Q2 van 2026 de aanbesteding van de bouwende partij en zorgpartij, in Q3/Q4 van 2026 de aanvraag of verlening van de omgevingsvergunning en in Q1 van 2027 start de bouw.

Tegelijk met alle interne processen wordt de communicatie met de omgeving en de pers verzorgd. Direct aanwonenden krijgen persoonlijke gesprekken en een briefuitnodiging voor de inloopdag. Er is een speciaal e-mail­adres geopend voor vragen, een projectpagina op de gemeentelijke website met een vragen- en antwoordenlijst. Ook ontvangen mensen die zich hebben aangemeld een digitale nieuwsbrief. Na iedere fase of contactmoment krijgen betrokkenen een terugkoppeling via de genoemde kanalen.

Lees hier de complete memo vervolgstappen en participatie

AANMELDEN NIEUWSBRIEF


Kalender

Categorie

Onderwerpen

Andere berichten

Update woon-zorg voorziening 20-11-2025

Update woon-zorg voorziening 20-11-2025

De gemeente geeft een update over de woon-zorgvoorziening Jaagweg 15-16. Het ontwerp en de financiën gaan naar de raad. In 2026 start participatie voor het veiligheids- en beheersplan. De bouw staat gepland voor 2027. In november verschijnen stukken en omwonenden denken mee.

Vragen over Locatie onderzoek

Vragen over Locatie onderzoek

Hier vind je een overzicht van alle vragen over de locatie die gesteld zijn. Het is een opsomming van vragen, zienswijze, bezwaren, amendementen en moties die openbaar zijn gemaakt.
Elke vraag is voorzien van een link naar het originele document met de volledige tekst zodat je eenvoudig de vragen kunt lezen.

Memo Stand van zaken participatie

Memo Stand van zaken participatie

De gemeente Purmerend werkt aan een woon-zorgvoorziening aan de Jaagweg. Bewoners konden meedenken tijdens een inloopdag en via gesprekken. Hun reacties worden gebruikt bij het verdere ontwerp. Later volgt een klankbordgroep om afspraken te maken over beheer en veiligheid.